Nazareth en de berg Tabor. - Reisverslag uit Nazareth, Israel van Myriamsisraelreis2012 - WaarBenJij.nu Nazareth en de berg Tabor. - Reisverslag uit Nazareth, Israel van Myriamsisraelreis2012 - WaarBenJij.nu

Nazareth en de berg Tabor.

Door: Jozee

Blijf op de hoogte en volg

21 November 2012 | Israel, Nazareth

Hallo medetochtgenoten daar in het koude kikkerlandje,


Zoals Moslims eenmaal in hun leven Mekka willen bezoeken om de Hadj bij te wonen, de Hindoes zich eens in hun leven willen onderdompelen in de Ganges en de Joden eens in hun leven de Klaagmuur in Jeruzalem hopen te bezoeken, zo zouden eigenlijk ook alle christenen eens in hun leven Israel moeten (kunnen) bezoeken. De inspiratie, bezieling en verdieping die daarvan uitgaat,zijn van onschatbare waarde. Je wordt er een rijker, bewuster en bezielder mens van. Bij alles wat je van de Bijbel leest of hoort kun je je een veel beter beeld vormen waardoor je het woord ook beter kunt begrijpen en het gemakkelijker in je kan indalen en beklijven. Ik ervaar mijn pelgrimstocht als een enorme verrijking en verdieping en ik ben heel erg dankbaar en blij dat ik dit mag meemaken.

Vandaag gaan we in Saforis of Zippori eerst mozaiken bekijken, gevolgd door een bezoek aan het arabische Nazareth.
Na een rit van een uur en een politieke uiteenzetting van de situatie in Israel op dit moment en die in de loop der geschiedenis door onze gids Will, komen we om 9 uur aan in Zippori, de ruïne die overgebleven is van deze oude stad. Hier vlakbij woonden de ouders van Maria, Anna en Joachim. De mozaïeken zijn werkelijk prachtig en heel kunstig en met veel vakmanschap vervaardigd.
Waarschijnlijk is Jozef in deze stad werkzaam geweest in de bouw of ook wel thuis waarbij Myriam de opmerking maakte dat hij daar waarschijnlijk kerststalletjes maakte . Hilariteit natuurlijk.
In Nazareth bezoeken we de kerk van Maria Boodschap van de architect Muzio, waar prachtige mozaïeken, uit heel de wereld geschonken, te bewonderen zijn. Ook bezoeken we een kleine synagoge die heel intiem en sfeervol is, waarvan wordt verondersteld dat Jezus in een soortgelijke synagoge gepredikt heeft.
Tot 12.30 uur in hetr zonovergoten Nazareth rondgelopen, o.a. in de medina waarna we op weg gaan voor de lunch in Cana. We eten in restaurant "De Bruiloft" in Cana een heerlijk broodje falafel.
Heerlijk !!!
Daarna de Weddingchurch van de Franciscanen bezocht die door nonnekes wordt beheerd. Dan naar de berg Tabor waar we met Bedoeïen taxi's naar boven worden gebracht alwaar we een kerk bezoeken van de architect Antonio Barlucci.
Om 16.30 uur, bij het vallen van de schemering, togen we weer hotelwaarts.
Weer een onvergetelijke en gedenkwaardige dag gehad.
Het mooiste van deze dag vond ik de geweldige kerk op de berg Tabor, de Verrijzeniskerk met zijn prachtige mozaïeken en het zijn op de berg waar Jezus met zijn trouwste dienaren Petrus, Jacobus en Johannes heeft gelopen.
Shalom.
Jozee Verhoeven

  • 21 November 2012 - 19:40

    Marieke :

    Lieve Pelgrims,

    Elke keer als er weer een verhaal van jullie op het weblog staat dan beleef ik mijn reis ook weer opnieuw. Geniet van alles wat jullie nog gaan beleven.
    Natuurlijk weer mijn fotoboek bekeken en dan begint het echt weer te leven.
    Bijzonder wat jullie allemaal meemaken.

    Liefs Marieke

  • 21 November 2012 - 19:48

    Gera:

    Ik ben het helemaal eens met je Jozee. Wij horen bij die bofkonten!! Drie jaar geleden waren wij op 21 nov. in Jeruzalem. Daar vierde Henk zijn 80ste verjaardag. Als hij 85 wordt hopen we met Myriam terug te gaan.
    Een lieve groet aan allen.
    Gera

  • 21 November 2012 - 19:48

    Gera:

    Ik ben het helemaal eens met je Jozee. Wij horen bij die bofkonten!! Drie jaar geleden waren wij op 21 nov. in Jeruzalem. Daar vierde Henk zijn 80ste verjaardag. Als hij 85 wordt hopen we met Myriam terug te gaan.
    Een lieve groet aan allen.
    Gera

  • 21 November 2012 - 19:57

    Dimphie En Pieter:

    Heerlijk om al jullie verslagen te lezen en net als vorig jaar worden ze steeds langer.
    Ook wij hebben ons foto en plakboek op de tafel liggen,wat weer gaat leven bij al jullie verhalen.
    Geniet nog maar,het is zo weer voorbij.
    En Mirjam,kun je ze een beetje bij elkaar houden? Je bent nu wel sneller uitgeteld.Als ik dit typ,moet ik aan Will denken en het maken van foto's.Doe Will de groeten van ons.

    Groetjes Dimphie en Pieter

  • 21 November 2012 - 19:59

    Jeanneke De Bot:

    Ook ik ben het helemaal met jou eens Jozee; iedereen zou een keer naar Jeruzalem moeten gaan maar dan wel onder de bezielende begeleiding van Myriam en Janny.
    Dankjewel jullie allemaal voor de fijne verslagen en foto's waardoor bij ons alle indrukken van toen weer tot leven komen.
    Nog hele mooie inspirerende dagen.
    Liefs van Jeanneke

  • 21 November 2012 - 20:12

    Huub En Nellie:

    Wat een prachtige beschrijving !
    Jozee ( ik ken je nog niet ) wat een begeestering, ik wou dat ik ook bij jullie in Israel was. Dit doet zo goed!

    Huub en Nellie

  • 21 November 2012 - 20:15

    Inge:

    Lieve mama, Myriam en ook alle anderen!

    Zoals ik kan lezen gaat alles goed!
    Dat in tegenstelling met de berichten die wij van daar krijgen.
    Leuk om alles te lezen en te denken aan alle leuke herinneringen die wij daar hebben!
    Heel veel plezier nog!

    Tot snel!
    Xx Inge en Thijs

  • 21 November 2012 - 20:23

    Gerrit Kros:

    Fantastisch om jullie verhalen elke dag te lezen. Vorig jaar heb ik het zelf intens beleefd en als ik dit lees, kan ik maar één ding zeggen, ik wil graag terug om alles te kunnen herbeleven en te verdiepen. Hartelijke groeten allemaal.
    Gerrit

  • 21 November 2012 - 20:42

    Juul Joosen:

    Wat een geweldige ervaring. Geniet ervan , in gedachten reis ik toch weer mee !
    Jjuul Joosen

  • 21 November 2012 - 21:16

    Rianne:

    lieve Pelgrims,

    dank voor je verhaal. Jozee
    het kriebelt nu heel erg, als ik zo lees dat je toch als het mogelijk is, Jeruzalem moet bezoeken.
    De volgende keer dat er weer een reis naar Israel gaat is het de bedoeling dat ik ook mee ga.
    ik leef erg met jullie mee en geniet er van.
    de reis van Marieke komt bij mij ook weer boven. toen beleefde wij het alleen via de sms, maar dat heeft ook z'n charme, maar dit is voor veel mensen veel leuker om het zo te volgen.

    als het goed is, is er om 20.00 u een staakt het vuren op de Gazastrook.

    ik zie dat het programma iets anders in elkaar zit zoals wij het thuis mee volgen, maar dat is geen probleem.
    wens jullie nog mooie, goede en inspirerende dagen, maar dat lukt wel met Myriam en Jannie.
    veel liefs, Kees en Rianne, uit een nat en koud Veldhoven, waar overdag af en toe ook de zon schijnt.

  • 21 November 2012 - 21:21

    Arn Dekker:

    Mooi dat jullie in Nazareth zijn.
    Hieronder staat een uitreksel van een brief van de burgemeester van Nazareth aan de regering van Israel waarin hij oproept een deel van de bevolking uit Nazareth, als ze van Palestijnse afkomst zijn, het land uit te zetten.
    Misschien dat jullie hem wat naastenliefde kunnen bijbrengen ?

    If it was in my hands, I would evacuate from this city its residents the haters of Israel whose rightful place is in Gaza and not here and instead I would cultivate in their place those among its residents who are interested in sustaining a city which respects its past and its place in history, as a city of tourism, fraternity, peace, and loyalty to the state. But since this goal is impossible to accomplish, we can only do the minimum: stopping the flow of state money to this city, money which is being paid by, as it is well known, those decent hardworking Israelis, payers of taxes and lovers of the homeland, who would be shocked to discover that their money is being used as a salary to that inciter who is the mayor of the city, who uses the money of the municipal system to arrange subversive activities against the state, and to his people who are also being sponsored by the taxpayer’s money, whose primary goal is to incite to hatred and to the right of the Jewish People to live peacefully in its land.

    Beste wensen,
    Arn


  • 21 November 2012 - 22:31

    Riky Van Nostrum:

    Wij waren wel bezorgd om jullie. De berichten over de toestand in Israel en hun buurland die onze huiskamer binnen kwamen, stonden in schril contrast met jullie enthousiaste verhalen, we hopen maar dat het bestand van vanavond 'stand' houdt en dat jullie nog volop kunnen genieten van het mooie land waar die oude verhalen uit de bijbel weer tot leven komen. Myriam en Janny, ik voel jullie zorg voor het hele gezelschap mee. Een kaarsje met een schietgebedje voor jullie allemaal.
    Er valt nog veel te beleven in het mooie stukje Israel wat destijds ook zo'n indruk op ons maakte.
    Veel genoegen gewenst:
    Riky.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 11 Nov. 2012
Verslag gelezen: 1161
Totaal aantal bezoekers 37562

Voorgaande reizen:

09 November 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

16 November 2012 - 28 November 2012

Israël reis Parochies Veldhoven 2012

Landen bezocht: