Jerusalem, Oude Stad - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Myriamsisraelreis2012 - WaarBenJij.nu Jerusalem, Oude Stad - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Myriamsisraelreis2012 - WaarBenJij.nu

Jerusalem, Oude Stad

Door: Jeanneke

23 November 2012 | Israel, Jeruzalem

Het improvisatietalent van Will, onze gids, Myriam en Janny kende vandaag geen grenzen!
Allereerst door de vele regen maar ook door onrust op het Tempelplein, waar de moslims hun gebedsdag vierden. Wij konden daardoor niet de Via Dolorosa lopen, de lijdensweg van Jezus die gaat langs de kruiswegstaties.
Maar we bezochten veel bijzondere plekken en deden prachtige indrukken op.
We beleefden de Goede Week op locatie, weliswaar in een andere maand. Eerst de Hof van Olijven met de Kerk van alle Volkeren, de Onze Vaderkerk met in meer dan 160 talen het Onze Vader op de muren. Daarna bezochten we de Grafkerk waar zes Christelijke geloofsgemeenschappen verenigd zijn, maar onderling sterk verdeeld.
's Middags maakten we een wandeling door de Cardo, de Joodse wijk in de Oude Stad.
Bijzonder was het bezoek aan de Graftuin, waar Myriam voorging in de viering. Er werd gezongen en mooie teksten werden voorgelezen. Ieder kon een persoonlijke gedachte delen.
Tot slot waren we getuigen van het begin van de sabbat bij de Klaagmuur, waar veel Joden zongen en dansten en hun persoonlijke gebeden zeiden tegen de Klaagmuur.

Jeanneke

• 23 November 2012 - 20:07

Marieke :

Lieve Pelgrims,

De klaagmuur vond ik ook erg indrukwekkend.
    Echter was dat bij ons op onze eerste avond in Israel.
    Dat was een erg groot contrast.
    Jammer dat jullie weer niet alles volgens het programma konden doen.
    Maar wat zijn Will, Myriam en Janny dan goed en hebben dan overal een oplossing voor.
    Geniet nog van alles wat jullie beleven.

Liefs Marieke

• 23 November 2012 - 20:26

Rianne:

lieve Mensen,

de vooravond van de Sabbat bij jullie.
    bij ons de vooravond van het weekend.
    jammer dat de Via Dolorosa niet ging, maar veiligheid is het belangrijkste.
    maar jullie hebben andere mooie dingen gezien.
    Gids Wil ( ken uit de verhalen van Marieke) en Myriam en Jannie, zijn keien in het zoeken van oplossingen voor uitdagingen.
    we leven met jullie mee.
    fijne avond en vannacht lekker slapen met mooie dromen van Israel
    Groetjes, Kees en Rianne

• 23 November 2012 - 21:44

Arn Dekker:

Jammer dat je het tempelplein niet kon bezoeken. Jammer ook dat je gelooft dat dit allemaal de schuld zou zijn van onrust veroorzaakt door de Moslims, natuurlijk wordt dat wel eens overdreven door de toerist informatie van Israel. Reisgidsen zijn dan vaak het mondstuk van de regering.
    Ons werd b.v., twee jaar geleden, zeer afgeraden om Hebron te bezoeken. We gingen toch en hebben zelf kunnen zien hoe settlement inwoners hun huisvuil vanuit flatgebouwen over de plaatselijke, Palestijnse, markt gooien.
    Je kan het de Israelieten niet kwalijk nemen als ze een kans zien Palestijnen in een kwaad licht te plaatsen.
    Maar gelukkig heb je er toch nog een fijne dag van kunnen maken.
    Arn

• 24 November 2012 - 06:27

Tony Lenatti:

Lieve Pelgrims,

In 2008 mochten wij het Tempelplein ook niet op, maar in 1977 toen ik Israël voor de eerste keer bezocht wel en ben ik zelfs in de tempel geweest. Dus het zal altijd wel zo blijven, dat je het ene jaar wel en het andere jaar niet op het plein mag komen. Je moet maar geluk hebben. Natuurlijk zijn de ontwikkelingen daar nu ook grote schuld aan.

Ach, er is nog zoveel moois te zien in Israël.
    Ieder jaar opnieuw, wanneer er weer een groep mensen uit Veldhoven naar Israël gaat, beleef ik het allemaal
    weer een beetje mee.En wat zou ik daar nu ook graag met jullie willen zijn.
    Maar goed, dit is nu jullie reis, dus geniet ervan. Myriam en Janny, breng iedereen weer veilig thuis en ik kan niet wachten om jullie verhalen weer te horen.

Voor de laatste dagen nog veel reisplezier en zoals ik al eerder zei, absorberen maar, neem het allemaal goed in je op, want voordat je het weet is het voorbij.
    Groetjes Tony