Dode Zee - Reisverslag uit Mitzpe Ramon, Israel van Myriamsisraelreis2012 - WaarBenJij.nu Dode Zee - Reisverslag uit Mitzpe Ramon, Israel van Myriamsisraelreis2012 - WaarBenJij.nu

Dode Zee

Door: Jos met behulp van 3Ms

24 November 2012 | Israel, Mitzpe Ramon

Vanuit Jeruzalem zijn wij door het Yehudagebergte naar de Dode Zee gereden, van 800m boven de zeespiegel tot 400m onder de zeespiegel.
In Qumran zagen wij de opgraving van een stad van de Essenen. Volgens de overlevering was Johannes de Doper een Esseen.
De Essenen zijn verdwenen; nu is er een winkel waar wij pelgrims goedkope Dode Zee producten kochten op aanraden van onze gids.
Door de regelval waren de paden in het Nationaal Park En Gedi onbegaanbaar, dus dat gi nie. Wel hebben we nog het Hooglied en over Saul en David gelezen omdat David daar verscholen zat.
In Massada zagen we een geweldige opgraving en ruïne van het paleis van Herodes boven op de berg. In 67 na Christus hebben de Zeloten daar een vluchtplaats gevonden. Zij zijn vanuit 6 legerkampen van de Romeinen belegerd en de "onneembare vesting" werd toch genomen.
De Zeloten hebben vlak voor de inname massaal zelfmoord gepleegd; liever vrij sterven dan slaaf van de Romeinen.
Na Massada nog even gedreven in de Dode Zee en toen naar Mitzpe Ramon in de Negevwoestijn waar het , nu wij er zijn, regent.
Jos

• 24 November 2012 - 21:22

Marieke:

Lieve Pelgrims,

het drijven in de dode zee vond ik erg indrukwekkend.
    Wel jammer dat het regent.

Geniet nog van al hetgene jullie gaan beleven.

Liefs Marieke

• 24 November 2012 - 21:22

Pastor Wim:

Lieve Pelgrims,
    Hoi allemaal,

Geniet er van.
    Nog een klein weekje.
    En iedere dag weer iets moois om je over te verwonderen.
    Ik leef met jullie.
    Ik mocht zelf al 3x Israel bezoeken.
    Ik weet wat jullie beleven.
    Ik hoop dat deze reis van jullie nog dichter bij de bijbel brengt als een bron van inspiratie en leven.
    Een bijdrage voor meer verdieping in je geloof.
    Carpe Diem.
    SHalom, Pastor WIM

• 24 November 2012 - 21:33

Rianne:

lieve mensen,

jammer dat het regent, zoals ik lees, valt het er dan ook met bakken uit en is het park onbegaanbaar.
    maar misschien hebben ze in Israel de regen wel heel hard nodig.
    lekker gedreven in de Dode Zee en nu de woestijn in.
    dat moet ook iets geweldigs zijn.
    ik denk dat je dan heel goed de sterren kunt zien, 's nachts.
    geniet met volle teugen en wij genieten op afstand met jullie mee.
    druk met andere beslommeringen zoals voorbereidingen voor de Sinterklaas.
    dikke knuffel voor allemaal.
    groetjes, kees en Rianne

• 25 November 2012 - 10:45

Lidwien:

Elke dag kijk ik uit naar jullie verslagen met enthousiaste verhalen. Wat zien en doen jullie veel zeg! Veel plezier in de woestijn. Liefs uit herfstig Nederland, lidwien

• 25 November 2012 - 14:14

Frans En Martha Evers.:

SHalom aan alle Pelgrims en vooral aan mijn Zus en schoonzus Mia v,d.Mierden.
    Wat fijn dat jullie Reis door kan gaan en het geweld nu is gestopt.
    Ja God schiep de Aarde, dus ook de Regen,die dit Land zo hard nodig heeft.
    Hopelijk Kunnen jullie de Dode Zee nog eens bezoeken en er een duik in nemen.
    Wij wensen jullie allen nog een hele Gezegende Reis,met veel Devotie's,
    waardoor de Bijbel het Boek, jullie nog meer Genaden mag Geven.
    In Gebed met jullie verbonden !!! Zien wij weer uit naar het verslag
    van jullie geweldige mooie Israelreis.
    Hartetlijke Groet,
    Frans en Martha Evers.

• 25 November 2012 - 16:03

Gerry:

Beste pelgrims en in het bijzonder Mien,

Leuk om elke dag jullie verslagen te lezen, blijf ik een beetje op hoogte van jullie doen en laten.
    Fijn om te horen dat het jullie goed gaat en geen last hebben van de ongeregeldheden daar,alleen jammer van de regen.
    Geniet allemaal nog een paar dagen van deze naar mijn idee zeer indrukwekkende reis.

Dikke kus, Gerry

• 25 November 2012 - 16:30

Marian Somers :

Lieve Janny Myriam en alle reizigers

ik lees af en toe de mail,l
    ik leef met l\jullie mee ,heb het een keer mogen beleven,geniet er nog lekker van ,het is zo voorbij
    een troost ,je vergeet het nooit meer

vele lieve groetjes van Marianne Somers

• 25 November 2012 - 17:18

Els Van Den Brink:

Hallo allemaal

Geweldig wat jullie allemaal bezoeken,ben wel een beetje "jaloers" hoor!
    Geniet er nog allemaal van want jullie kunnen alweer af gaan tellen.

Mam te gek dat u dit mee kunt maken op uw leeftijd,was wel een dubbel gevoel met die onrust maar dit neemt niemand u/jullie meer af!!!

Nog veel plezier en Gods rijke zegen toegewenst

Gr. Els van den Brink-van der Mierden