Sabbat - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Myriamsisraelreis2012 - WaarBenJij.nu Sabbat - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Myriamsisraelreis2012 - WaarBenJij.nu

Sabbat

Door: Jos

17 November 2012 | Israel, Jeruzalem

Door de feloplaaiende spanningen tussen Israel en de Hamas was Bethlehem verboden terrein geworden en moest het programma voor onze eerste dag aangepast worden.
Ondanks dat werd het een dag met overweldigende indrukken. De Sionsberg met zijn uitzicht over het Kedrondal , de oude stad van David en in de verte de Rotskoepel en de Olijfberg met zijn helling bezaaid met Joodse graven, de Dormitionkerk waar Maria ontslapen (gestorven) zou zijn met prachtige mozaïeken, de kerk van het Hanengekraai, of met een andere naam Petrus in Gallicantu, gebouwd naar men zegt op de fundamenten van het huis van Kajafas met daar onder een oude put waar Jezus gevangen zat.
Psalm 88 door Myriam gelezen, riep de gevoelens op van een mens die in de put zit.
In de middag bezochten wij En Kerem waar , weer volgens de overlevering Maria haar nicht Elisabeth bezocht.
Met een bezoek aan de kerk van de Visitatie en de kerk van de geboorte van Johannes de Doper werd onze dag afgesloten.
Piet Lahaije.

• 17 November 2012 - 21:11

Marieke:

jammer dat jullie niet naar bethlehem konden.
    wel fijn dat het programma dan aangepast word.
    Hoe is de temperatuur.
    liefs marieke

• 17 November 2012 - 21:35

Lenie Van Herwijnen:

Ik vind het fijn om jullie te volgen en wens jullie hele fijne dagen toe,lenie.

• 17 November 2012 - 21:48

Rianne:

jammer dat niet alles kon en mocht van jullie programma door de spanningen.
    maar jullie veiligheid gaat boven alles.
    toch mooie dingen bezocht en dan te beseffen de dingen die wij op zondag in het evangelie horen, hier werkelijkheid worden om op al die plaatsen te komen.
    ik ga nu slapen en wens jullie ook een goede nacht.

veel liefs, Kees en Rianne

• 17 November 2012 - 21:53

Harrie En Wil Evers.:

Hallo luitjes fijn om iets van jullie te horen want we hebben ons zorgen gemaakt,
    en jammer dat de plannen omgegooit moesten worden maar zo te lezen hebben jullie
    het toch nog leuk gehad.
    Mia we denken elke dag aan je en vinden het geweldig dat je dit toch allemaal doet
    we hopen je er van geniet en maak er iets van.

Heel veel liefs Harrie en Wil xxx

• 17 November 2012 - 22:05

Huub En Nellie:

Beste pelgrims,
    Indrukwekkend toch al die gedenkwaardige plekken waar Jezus ook is geweest. Wij herinneren het meeste nog , gedachten vliegen terug naar vorig jaar.Vanmorgen een kaarsje voor jullie opgestoken in de Jozefkerk.Tijdens de repetitie van de liederen van Oosterhuis , door de teksten gedreven , gingen mijn gedachten telkens weer naar Jerusalem. Moge jullie voor elkaar llicht en bemoediging zijn.
    Mooie dagen! Lieve groetjes , Huub en Nellie.

• 17 November 2012 - 23:15

Nel Sporen:

Hallo allemaal,Fijn,dat jullie goed aangekomen zijn.Toen wij je uitzwaaide,had ik het idee dat jullie ,n leuke groep gaan vormen en hoop dat het een onvergetelijke reis gaat worden,door een prachtig Israél.Wij leven met jullie mee en lees graag het reisverslag.Veel lieve groeten,in het byzonder voor Mia(v.d. Mierden) Nel en Jack

• 17 November 2012 - 23:31

Wim En Charlotte:

Hallo Piet en mede pelgrims,
    Fijn dat je wat geschreven hebt vooral omdat we hier steeds van de onrust horen, zijn we nog meer gespitst op bericht van en over jullie. Want we leven wel met jullie mee. Fijn dat jullie vandaag toch een mooie dag hebben gehad. De plaatsen waar je over schrijft zijn voor ons heel herkenbaar omdat we, al is het wel weer wat jaren geleden er ook geweest zijn. Piet en de andere pelgrims nog een goede tijd en we denken aan jullie.
    Wim en Charlotte St. Maarten

• 17 November 2012 - 23:31

Ellen:

Lieve papsje,

Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben! Veel plezier nog

liefs,
    Ellen

• 17 November 2012 - 23:37

Riky V. Nostrum:

Hallo, leuk om Jacob weer eens te zien! Wij beleven het allemaal weer opnieuw en bekijken onze foto's.
    Het doet goed om jullie te volgen; nog veel mooie dagen gewenst: Riky.

• 18 November 2012 - 07:39

Tony Lenatti:

Ai, dat hoor ik niet graag, dat jullie een programma om moeten gooien en al die spanningen. Maar je moet er maar op vertrouwen, dat daar heel zorgvuldig mee wordt omgegaan en dat men in ieder geval op tijd wordt gewaarschuwd.

Ondanks dit alles, beleef ik de tocht helemaal met jullie mee. Ik zou er zo graag nog eens naar toe gaan en die plaatsen waar we niet zo veel tijd hebben gehad, wat langer te beleven en bezoeken.

Neem alles goed in je op, beleef het intense gevoel dat je daar krijgt, absorbeer het allemaal! Sjonge sjonge wat een tekst en dat uit mijn mond. Ik ken Piet Lahaije, Myriam en Janny, maar vooral Mia van Mierden wil ik een hele fijne reis toewensen.
    Veel liefs Tony lenatti

• 18 November 2012 - 08:22

Joke Beers:

Wat bijzonder om op deze manier jullie reis met kleine maar dierbare momenten mee te kunnen maken.
    Door de spanningen zal het ook om loslaten gaan. Oude plannen weg en nieuwe mogelijkheden begroeten.
    Het land, de regio, heeft veel liefde en wijsheid nodig.
    Prachtige foto Piet.
    Ik ken alleen mijn zusje Jeanneke en Lout. Ik wacht weer op nieuwe berichten.
    Lieve groet, Joke en Max

• 18 November 2012 - 10:17

Janneke:

Fijn om jullie reis zo te kunnen volgen. Met alle berichten over de onlusten in Israel is het voor de achterblijvers fijn om dagelijks op de hoogte te blijven van jullie belevenissen. Ik kijk uit naar het volgende verslag....
    Groeten aan mijn ouders (Peter en Wilhelmien)
    Janneke

• 18 November 2012 - 11:43

Lood Schrover:

Met belangstelling volgen wij jullie reisverslagen .
    Het is wel bijzonder om dit zo mee te kunnen maken .
    Wij wensen jullie een goede en veilige voortzetting van jullie reis .
    Wij genieten een beetje mee .

Groeten van Riky en Lood Schrover .

• 18 November 2012 - 13:46

Elly En Victor Gijsbers:

Hallo Myriam en alle Israelgangers,

Fijn te lezen dat ondanks de spanningen in Israel, jullie het goed maken. Jammer dat je Bethlehem niet in kon, maar veiligheid voor alles. Er zullen indrukken genoeg zijn en wij wensen jullie een gezegende/veilige reis door het land waar Jezus gelopen heeft. Dat moet wel heel indrukwekkend zijn.

Vandaag hoorde ik pas dat we jullie kunnen volgen via deze site en daar maak ik dus meteen gebruik van om te reageren.

Lieve groetjes,

Elly en Victor

• 18 November 2012 - 14:28

Angeline De Wilde-Soons:

Beste Pelgrims, met name Maria Vennix, Jozee en Hans Verhoeven.

Wat benijd ik jullie, om deze prachtige en bijzondere Reis.
    Maar heerlijk dat wij hier thuis, ook kunnen mee genieten !
    Ik wens jullie, mede namens Ben een hele mooie, "zegenrijke" Pelgrimage.

Wees(t) Gegroet, Angeline.

• 18 November 2012 - 16:27

Palmyre & Andree:

Hoi mam en de rest!

fijn om te 'lezen' dat jullie nog steeds veilig zijn in Israël.
    Het is leuk om jullie zo via internet te volgen, toch handig, als het werkt tenminste ;]
    Julie maken wel bijzondere dingen mee zo, luchtalarm, niet naar Bethlehem maar ergens anders heen, geen internet haha....

Hopelijk was de synagoge die jullie bezocht hebben mooi en inspirerend,
    en de teksten die jullie lezen en die ons ma voorleest en met iedereen deelt zijn vast het nadenken waard.

Heel veel plezier en succes met de volgende belevenissen!
    We volgen jullie op de letter ;]

Lieve groetjes uit Haarlem,

Andree & Palmyre
    xxx (= voor mam :P)

• 18 November 2012 - 17:36

Hans En Gerda Harks:

Lieve pelgrims. Wat een geluk dat we jullie kunnen volgen op jullie reis!
    Zeker nu het onrustig is rond de Gaza strook. Ik wens jullie toe dat er toch volop genoten kan worden, door dat wat er elders gebeurt te "parkeren".
    Met de hulp van jullie lieve reisleiding zal dat vast wel lukken.
    Jozee en Hans: Julie hebben het waarschijnlijk laatste Ceciliafeest van ons koor Zingend Geloven gemist. Het was een heel fijn feest met Nonikkenwerk wat jullie wel kennen. Vanmorgen is er voor jullie groep gebeden in de viering in de H. Jozef kerk en is er samen gezongen met het koor van H. Willibrordus. Fantastisch , zo'n groot koor. Graag jullie gebed voor onze dirigent die een bypass operatie moet ondergaan. Gsm bericht van Myriam aan Ellen is ook voorgelezen. Dank daarvoor.
    Ook speciaal voor Mia: veel liefs van ons! Shalom aan allen!
    Hans en Gerda Harks

• 18 November 2012 - 18:34

Gera,:

Dat voelt goed: EEN KNUFFEL vanaf de kansel !! Ik heb zo'n "ding" niet, zei Wim, dus las Ellen het SMS-je voor. Weet je dat BETHLEHEM missen, helemaal niet zo'n ramp is ? Het is een van de minst spectaculaire reiservaringen ( mijn persoonlijke mening) Het spreekt natuurlijk wel sterk tot de verbeelding. Wat jullie daarvoor in de plaats gezien hebben is SUPER. Was het ook die plek niet waar Jezus bekoord werd door de duivel, waar Hij die immense rijkdom voor zich zag liggen? Doe maar niet te zeer je best om alles vast te houden. Ervaar en beleef met je hart.. en geef je over aan de teksten die Myriam zo bijzonder weet te plaatsen en jullie zo met Jezus' liefde-boodschap weet te doordrenken. TOF
    Liefs aan Jakov. Leuk zijn foto te zien.
    Gera